WooCommerce er som udgangspunkt et gratis, open-source e-handels plugin til WordPress. Det giver dig mulighed for at omdanne din WordPress-side til en fuldt funktionsdygtig e-handelsbutik uden ekstra omkostninger.
Det skal dog bemærkes, at selvom selve WooCommerce-plugin er gratis, kan der være omkostninger forbundet med at drive en e-handelsbutik. For eksempel kan du vælge at købe premium WooCommerce-temaer eller -plugins for at tilføje ekstra funktionalitet til din butik.
Derudover er der omkostninger forbundet med at hoste din WordPress-side, købe et domænenavn, og eventuelt transaktionsgebyrer fra betalingsgateways. Du kan også have behov for professionel hjælp til at sætte din butik op eller tilpasse den, hvilket også kan medføre omkostninger. Men som udgangspunkt er WooCommerce et gratis modul til CMS systemet WordPress, der kan benyttes af alle som ønsker at starte en WordPress webshop.
Hvilke andre omkostninger er der ved at bruge WooCommerce?
Selvom WooCommerce-pluginet er gratis, er der flere omkostninger, der kan opstå, når man vælger at benytte en WordPress webshop løsning. Mange af disse omkostninger kan komme bag på dem som ikke tidligere har prøvet at drive en webshop. Så lad os prøve at se lidt nærmere på nogle af de mest almindelige omkostninger, der ofte er forbundet med at drive en online WooCommerce butik.
- Webhosting: WooCommerce kører på WordPress, så du skal bruge hosting-løsning til din WordPress-website. Priserne kan variere afhængigt af hostens kvalitet, support og andre funktioner, men de starter typisk fra omkring 30 til 300 kroner om måneden, alt efter kvalitet af serveren og hvor mange du deler den med.
- Domænenavn: Du skal bruge et domænenavn til din butik, som normalt koster omkring 60-100 kroner om året.
- Temaer: WooCommerce kan fint bruges med et gratis standardtema, men du kan også vælge at købe et premium-tema for at få mere avancerede designmuligheder. Priserne for premium-temaer varierer, men de ligger normalt mellem 300 og 600 kroner. Ofte vil det godt kunne betale sig at bruge det ekstra på et premium tema.
- Udvidelser og plugins: Der er mange gratis udvidelser tilgængelige for WooCommerce, men der er også premium-udvidelser, der tilbyder mere avancerede funktioner. Priserne for disse kan variere betydeligt, fra omkring 200 kroner til flere tusinde kroner, afhængigt af funktionaliteten. Skal du have udviklet noget custom, så kan du godt forvente en timepris på 500-1000 kroner.
- Betalingsgateway-gebyrer: Hvis du accepterer online-betalinger gennem gateways som Bambora, Lunar, Nets, PayPal eller Stripe, vil de normalt tage et lille gebyr for hver transaktion, udover et mindre månedligt beløb på ca 100-200 kroner. Skal du have mobile pay på også, så er det typisk 50 kroner ekstra per måned.
- Sikkerhed og backup: Afhængigt af din hostingplan, kan du måske have brug for ekstra tjenester til website sikkerhed, SSL-certifikat og website backup. Disse tjenester kan have yderligere omkostninger. Typisk omkring 100 og opefter. Du kan dog vælge at køre med et gratis Let’s Encrypt SSL certifikat og selv står får dine backups.
- Udvikling og vedligeholdelse: Afhængigt af dine tekniske færdigheder og kompleksiteten af din webshop, kan du have brug for at hyre en webudvikler til at opsætte, tilpasse eller vedligeholde din butik, hvilket kan medføre yderligere omkostninger.
- Markedsføring: Selvom du har en virkelig flot webshop, som fungere 100%, er optimeret til konverteringer og en god brugeroplevelse, vil du ikke sælge uden de rigtige besøgende på siden. Derfor vil du i langt de fleste tilfælde være nød til at afsætte et hvis budget til markedsføring af din webshop.
Det er vigtigt at overveje disse omkostninger, når du planlægger at oprette en WooCommerce-butik, så du kan budgettere ordentligt og sikre, at din butik er finansielt bæredygtig og dermed har mulighed for at opnå sit fulde potentiale. Husk at der også skal bruges budget på marketing af din online butik, og ikke kun på udviklingen af den.
Selvom det måske kan lyder som en god ide selv at gå i gang med sin WooCommerce butik, da det kan gøres temmelig billigt eller næsten gratis. Så er det alligevel ofte en gode ide at få et webbureau til at hjælpe med opgaven. Der skal ikke laves mange ting forkert på en webshop før at de besøgende bliver utrygge ved den, eller tror det ikke er en seriøs webshop. Der er flere eksempler på webshops der har mere end fordoblet deres omsætning, efter de skiftede fra eget webdesign til et professionelt. Så selvom WooCommerce er gratis, er det som regel ikke gratis at starte en webshop op. Husk også der er en del løbende udgifter ved at drive en WordPress webshop, selv når webshoppen er live.